martes, 30 de octubre de 2007

INTRODUCCIÓ I UNIFICACIÓ DE REIVINDICACIONS

És innegable que vivim en temps de sorolls. Residim en grans ciutats on la concentració humana és generadora de sorolls: de les mateixes persones, els vehicles, les activitats i els serveis. El soroll, però, no és una lacra social que el ciutadà no tingui més remei que suportar, sinó que és un fenomen al qual cal fer front si volem que els ciutadans aconsegueixin els nivells possibles de benestar propis d’una societat avançada.

No és fins fa pocs anys que s’ha començat a prendre consciència de la gravetat dels efectes de la contaminació acústica sobre les persones. De fet, va ser el 1972, al Congrés de Medi Ambient organitzat per l’ONU a Estocolm, quan el soroll fou reconegut com a agent contaminant. En l’actualitat es considera que és la modalitat més molesta i que major incidència té en el benestar del ciutadà.

Existeix una sensibilitat creixent dels ciutadans davant la contaminació acústica. Les denúncies veïnals tenen cada dia major ressò en els mitjans de comunicació i s’intensifiquen als tribunals, on ens trobem cada cop més un major nombre de sentències condemnatòries contra la contaminació acústica i, fins i tot, contra les autoritats públiques per inactivitat, és a dir, per no prendre mesures per tal d’acabar de soca-rel amb aquests problemes de contaminació. Els ciutadans ja no accepten amb resignació els problemes de soroll. El ciutadà exigeix que s’eliminin aquelles fonts de contaminació evitables, i per aquelles que no es puguin eliminar es demana i s’exigeix que es prenguin mesures correctores eficients.

El desenvolupament de les activitats diàries de la ciutat provoca sorolls. El silenci no és possible ni és l’objectiu. El ciutadà vol, però, que les activitats estiguin regulades per tal que els sorolls que generen se situïn per sota els llindars establerts reglamentàriament, que s’eliminin aquells comportaments incívics i que es respecti el dret dels ciutadans al descans.

En definitiva, estaríem buscant un model de societat més ecològic i sostenible, on s’acoblin els interessos dels titulars de les activitats i dels ciutadans en la seva vessant de productors de contaminació acústica, amb els drets fonamentals al descans i a la intimitat de la totalitat dels ciutadans.


PRINCIPIS I OBJECTIUS

Com a principis bàsics que haurien de regir, caldria començar pel compliment del que es disposa a la Carta Magna de 1978 pel que fa al dret dels ciutadans a la vida i a la integritat física i moral (art.15), el dret a la intimitat personal i familiar, i a la inviolabilitat del domicili (art.18), a la protecció de la salut (art.43), i el dret a gaudir d’un medi ambient adequat per al desenvolupament de la persona així com el deure de conservar-lo (art.45).

En definitiva es persegueix aconseguir una ciutat més silenciosa, sense que això suposi una reducció dels drets dels ciutadans als serveis, a gaudir d’una ciutat, a l’oci, a les festes. I això és possible gràcies a una ciutadania conscienciada, que elimini i aïlli aquells comportaments sorollosos que no produeixen valor, a uns serveis municipals que regulin convenientment les activitats tot prevenint i corregint la contaminació de qualsevol tipus i, en concret, l’acústica, amb sistemes de vigilància i control eficients.

Una ciutat ecològica i sostenible, on viure i gaudir, i que ho sigui sense el menyspreu al dret al descans i a la intimitat.

Atenent-nos a aquests principis, les nostres reivindicacions pretenen aconseguir els següents objectius:

Disposar d’una organització municipal eficaç i eficient en la regularització i control de les activitats i, en concret, aquelles que produeixen sorolls.

Per poder aplicar eficaçment les diferents legislacions es consideren els següents objectius:

Potenciar l’equip humà relacionat amb el control de les activitats.
Millorar l’organització existent i potenciar la coordinació entre els diferents departaments d’activitats, jurídics, tècnics i policials.
Crear una ordenança reguladora d’activitats que completi la legislació actual (Pla d’Usos).

2. Desenvolupar campanyes de conscienciació ciutadana en relació als problemes de la contaminació acústica.

La contaminació acústica no només procedeix de les activitats i el trànsit, també els mateixos ciutadans en són generadors. És necessària una campanya de conscienciació dels ciutadans perquè coneguin l’efecte nociu de determinats comportaments.
El soroll dels vehicles mal reglats i de les motocicletes i l’ús inadequat dels equips de música dels vehicles, així com també el comportament al carrer dels usuaris d’oci nocturn, s’han de combatre amb mesures de conscienciació.
Al calendari d’activitats de la ciutat, promogudes per l’ajuntament i en col·laboració amb les institucions que correspongui, cal crear campanyes més concretes i agressives, campanyes per als usuaris de l’oci nocturn i del soroll produït pel trànsit.

3. Disposar d’un ens de seguiment de la contaminació acústica, que coordini, informi i faci de mitjancer en els conflictes.

Realitzar un seguiment de les mediacions que fa l’ajuntament.
Seguiment de les denúncies per sorolls.
Actuar com a mediadors entre els generadors de sorolls i els denunciants de sorolls, sempre que ho acceptin voluntàriament.





MESURES CONCRETES PER ARRIBAR AL COMPLIMENT DELS OBJECTIUS

1. Contractació d’una auditoria externa en matèria d’activitats sobre eficàcia, eficiència i legalitat dels departaments municipals implicats, de la qual s’hauria d’obtenir:

Necessitats humanes i materials
Necessitats específiques de formació
Requeriments de coordinació i organització

La necessitat de poder acomplir aquests objectius podria dependre de disposar d’un Pla d’Usos adequat per tal de minimitzar les causes de la contaminació acústica.

2. Dins el Pla d’Usos s’haurien de contemplar els següents aspectes:

Agents cívics
Hora límit de tancament de les terrasses a l’1 de la matinada, a excepció de la terrassa del Nostàlgic. En aquest cas caldria una ordenança i uns horaris específics ja que aquesta terrassa es troba a l’interior d’un edifici, i per tant el seu tractament hauria de ser diferent.
Implantació dels mesuradors acústics permanents a la ciutat, a les zones de conflicte.
Els locals amb activitat musical hauran de tenir limitadors de soroll que hauran d’estar connectats de manera remota a la seu de la policia local. Els agents municipals podran conèixer en tot moment el nivell de decibels que hi ha als locals per poder reduir l’impacte sonor quan se superin els límits establerts. Aquest sistema permetria, a més, conèixer les hores reals d’obertura i tancament dels locals.

3. Campanya de trànsit pel control dels vehicles:

Els caps de setmana, tancar la circulació de trànsit pel casc antic de la Geltrú. Donat que aquesta mida ocasionaria un augment de circulació per la zona del carrer Unió i adjacents, caldria presència policial pel control de vehicles en el carrer Unió i altres.
Promoure una campanya per part de la Policia Local per controlar aquells vehicles que circulen produint sorolls que superen els límits legals.
En especial, seria necessari fer una major insistència en el volum de la música produïda pels cotxes, i les motocicletes que circulen amb el tub d’escapament trucat.

4. Creació d’un Observatori Permanent de la Contaminació

L’Observatori seria l’encarregat de fer el seguiment de la problemàtica generada pel soroll. El formarien, a més dels grups polítics que constitueixen l’equip de govern, els representants dels moviments veïnals i del món empresarial de la ciutat.

No hay comentarios: